Kor, jobb och sheltie träff.

Då har jag äntligen hittat tillbaka till teknikens värd.
Försökte mig på att blogga och lägga ut bilder i fredags kväll men datorn ville inte som jag så jag la ner hela projektet under hela tiden, men nu var ja åter här.

Först i tiorsdagskväll så åkte vi till Tingstäde, ungarna tältade och vi campade i husbilen för att på fredag morgon börja med att diska mjölktanken eftersom mjölkbilen hade varit där under natten. Sen skulle korna in och de hade kommit på nytt fint bete föregående kväll så de ville inte alls som vi ville, det slöt med att J tog en skvätt kraftfoder i en hink och ruskade med och då vill de helt plötsligt gå in, för kraftfoder det är mums filibabba för kor.

Sen blev det till att börja mjölka i ca en timme medan J skötte kalvar och ungdjur, Janne han skjutsade kontakfamiljen till båten, de skulle till Stockholm.

                                   

Så här kan det se ut.

Efter lagårn bar det av för mig mot jobbet på IP och att få iordning till det Norska Flicklandslaget för flickor 18 år skulle komma och ha ett tränings pass på fotbollsplanen innan de skulle spela match mot svenskorna på lördan på Gutavallen.

Hem en sväng och plocka med det vi så klart hade glömt, och så en sväng förbi Slite för att köpa present till min gubbe som fylde år i fredags innan jag var tillbaka i Tingstäde och ett nytt pass i lagårn.

I lördags var det samma som fredan utom att det inte skulle diskas någon tank på morgonen (mjölkbilen kommer varannan natt) och sen tog vi oss över vägen ner till Jonnie, Ella och barnbarnen på andra sidan landsvägen. Pratade bort en stund men alla var rätt sega så vi återvände till husbilen och gården.
Där blev alla hundar borstade för Tobbe och Tanten hade under fredagens promenad hittat varsin smaksig koblaja att rulla sig i. Lite mat i magen och en ny tur i lagårn. Nu började dock korna att vilja gå in för egen amskin utan lock med kraftfoder för betet hade minskat ute så det som var inne lockade mer.

På söndan så var morgonrutinen som  fredan i lagårn, men att vi då den packade oss iväg för att ha sheltie träff i Hemse på brukshundsklubben. Där hade vi pälsvård och utställningsträning för hugande spekulanter och det var Ann- Marie som höll i det med bravur, själv visade jag lite rallylydnad för de som var intresserade.

                               

Tillbaka till Tingstäde blev det åter till korna och en sen kvällsmat. J han var kvar i Tingstäde för att plugga på till körningen på månd.

I går måndag så blev morgonen som lördag förutom att J var utbytt mot C. Efter frukost så  drog C och jag till Fårösund för att jag skulle jobba en stund innan det skulle vara överlämning i skolan för alla lärare (men de var inte där då heller) och sen blev det lite jobb till innan det var tid att åka tillbaka till Tingstäde för att köra in kontaktfamiljens bil till Visby så att de skulle ha den där när de kom med båten mitt i natten. Efter turen till Visby var det kornas tur igen och då var det en som inte mjölkas som var inne, åt kraftfoder och gick ut igen.

                                 

J han var i Visby och körde sista gången moped innan han får skriva upp, Han tyckte det var läskigt med alla bilar runt ikring och det är klart han är ju inte van, men han blev godkänd i alla fall.

J han har då varit jätteduktig hela helgen me att sköta om det mesta runt i kring. Och för egen del så är det här jättebra, för att jag får en AHA upplevelse av att min kropp inte orkar med det jobbet egentligen, fast jag tycker det är roligt.

Idag tisdag så har det varit gräsklippning för hela slanten för jag har klippt flyget och det tar sina timmar. Janne han har tömt husbilen efter helgen och städat den.

Skolan har också börjat idag och det verkade som det funkade bra för både C och J men man kan ju fundera över om vår rektor här ute på Fårösundsskolan håller på med någon smyghopslagning med Solklintsskolan i Slite, för på både J och C:s schema så stod det Solklintsskolan på, man kan ju undra i alla fall.

C han fyller 14 år idag och han fick en flygsimulator av oss som han var mer än nöjd med. Det bästa var att han inte orkade sitta någon längre stund innan konctentrationen tog slut och han måste vila huvudet. Moffa var också här och grattade, käkade tårta och drack kaffe. Av honom fick C ett nytt cyckeldäck och slang så han kan ta sig till gympan på torsdag med sin cyckel.

Vi var med hundarna till Bungenäs en sväng i kväll för under de 4 dagar i Tingstäde har inte promenaderna blivit som hemma så det fanns ett litet behov av att få springa ordentligt.

Nu väntar en kort sväng med gänget inna duchen och lopplådan.

Ta nu vara på varandra där ute i verkligheten.

Kram Åsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0