Ny dag nya tag

Både vad beträffande jobbet och J:s problem.

Men att börja från början så var det som vanligt tidig start på jobbet med att sopa av alla omkläningsrum innan det skulle fram frukost till de 52 ungdomarna som varit med på campen. De började med att ducha innan de fick frukost, de var jättehungriga och trötta, ledaren av svenska gruppen sa att han hade somnat ca 4 i morse och sen upp efter en stund som han upplevde det. Fast de verkar ha jätte roligt. De for iväg med buss till Östergarn och jag fick börja städ lokalen eller rättare sagt storstäda för det var vad det blev.

Efter allstädning så blev även stora planen på IP klippt medan J kom och klippte färdigt bakom läktaren som jag inte han med igår.

Ringde under dagen till Hotel och resurang facket för att diskutera J: och A: problem med Fåröshus. Det visade sig då att företaget hade betalat ut 29.40 för lite i timmen, samt att de skulle ha dragit skatt och redovisat. Eftersom de tverkade som det inte blivit inbetalt någon skatt eller sociala avgifter på A: under 2009 (han jobbbade med samma jobb 2009) så blev nästa kontakt skattverket och den handläggaren där slog upp Fåröhus i datorsystemet och då visade det sig att A inte fanns med överhuvudtaget = svarta pengar som utebetalats trots att företaget har kollektivavtal med Hotel och restaurang facket. Det innebär i förlängningen att grabbarna jobbat hela sommaren utan att vara försäkrade och då på en rätt farlig arbetsplats som färjekön till Fårö.

Jag konfronterade företagaren med det här i kväll och det enda svar jag fick var att Hotel och restaurang facket fick ta kontakt med dem så att de fick reda ut problemet, men jag tror att det ligger mera bakom än det här om man skrapar lite till på ytan (min personliga åsikt).

Kommer i morgon i alla fall att fortsätta rodda i den här soppan, för rätt skall vara rätt tycker jag.

J han har varit in till stan med bussen under dagen och betalat in resten till moppekortet medan C har legat på sängen, fast idag har han kärrat in 2 kärror ved på hela dag, inte dåligt.

I kväll var vi till Bungenäs med hundarna och körde lite backträning igen så nu är de trötta och goda. Resten av kvällen kommer att bli lugn för klockan ringer lika tidigt i morgon igen så det gäller att försöka att ladda på batterina lite mellan varven.

Ta nu vara på varandra där ute iv erkligheten.

Kram Åsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0