M har egna tolkningar.

Började lördagen som jag skrev i går med en tävlingslydnadsgrupp och de är bara så duktiga.
                                 

Vi körde intensivt med läggande och stående samt en del andra övningar. Nästan samma övningar körde jag sen med allmänlydnadsgruppen och de är också bara så duktiga även om kraven där är på en helt annan nivå.

På vägen hem rastade vi hundarna på skogen och det var fullt drag. Stig-Helmer han fick ett vildäpple av C som han hade med sig så gott som hela vägen.

Hemma blev det hemkokt ärtsoppa och glass till efterrätt, inte helt fel och under maten bestämde vi oss för att ta färjan gåendes över till Aritas Kiosk eftersom det var Fårö Natta vilket innebär att så gott som alla har öppet under hela kvällen fram till midnatt. Jag trodde att hundarna skulle bli lite rädda när vi skulle gå av och på färjan, men inte. De är duktiga de.

Det var på vägen mot färjan som jag blev på hoppad av en moderat politiker (de bjöd på korv och kaffe vid färjan för att värva röster). Jag fick en kok bok med ingredienser som ingen normal människa har råd att köpa ofta i alla fall och ett informationsblad om deras hadikapp råd som de har startat på gotland. Där stod det citat: Vi skall göra Gotland mer tillgängligt för rörelsehíndrade så att de också får möjlighet att ta del av varierande sevärdheter, tex muséer, kyrkor och kyrkoruiner, vilket kan åstakommas exempelvis med mobila ramper liknande de på Gotlandsfärjorna. slut citat.

Men för det första så finns det fler sorters funktionshinder än röreslehindrade och för det andra så finns det faktiskt en lag som säger att kommuner, fasighetsägare mm SKALL se till att det är tillgängligt för ALLA oavsett om du är funktionshindrad eller inte. Fast det är ju lätt att spela på det som gemene man inte har så stor kunskap om.

Det fanns även andra frågor i den där brochyren som man kan diskutera vidare. Men det var just den här jag hakade upp mig på, när jag gick turism utbildningen så jobbade vi just med de här frågorna och det var 2007, så de är lite sent ute även om de alltid är aktuella då många försöker att inte följa lagen.

Nog om det för nu väntar en Rallylydnads grupp och en valpgrupp på Panget om en stund.

Ta vara på dagen och varandra.

Kram Åsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0