30 min = nästan 1 timme.

Får nog börja med det som jag missade igår, det är att nu är jag anmäld till jägarexamen och den kursen
startar den 19/1 och kommer att vara på 13 gånger med skjut prov fram i vår. Det är längesen jag skjöt lerduvur och annat så vi får väll se hur det kommer att avlöpa. Kursledaren sa vilka mer som skulle gå och det var bara en massa bekanta så det blir säkert kul. Värst för Janne med att jag nu är borta en kväll till med något.

Kvällen igår fortsatte med en väldigt arg C, längse sedan har varit så frustrerad över något. Det var till och med så att han börjad slåss och det är fler år sen sist. Verkar vara en person i skolan som han speedar över men han vill inte säga något till varken mig eller Janne. Hans enda komentar är att det rör inte oss. Idag missade han medicinen men så här långt har det ändå fungerat väl, men dagen är inte slut ännu.

I morse straxt före 5 begav sig J och jag iväg mot Tingstäde och korna som skulle mjölkas. Normalt åker vi dit på 30 minuter men det var så mycket modd, vatten och is på vägen att det bitvis inte gick att köra fortare än 40 km/h och det i sin tur gjorde att det nästan tog en timme att ta sig dit.
När vi sen skulle ner till gården var det att gasa på 2:an och styra emot när det kasade åt alla håll. Men hade vi satt oss fast där så hade det bara varit och gått fram till korna och sen tagit en traktor. Hem vägen var något bättre för då lyckades vi öka faren med ca 10 km/h utan att slira runt för mycket. Men tiden blev inte mycket kortare. Det är ju bäst att man kommer fram i alla fall.

J han är verkligen duktig i lagårn för jag har jätte mycket hjälp av honom. Det enda som han tycker är besvärligt är när någon kalv inte vill dricka sin mjölk som den skall. För det är sånt han fixar medan jag mjölkar.

                                              

Väl hemma så fastnade vi nästan i grindhålet, för där var det så mycket lös snö att hela familen fick ut och skotta bort snön och vallen ut  mot vägen, så att J och jag kommer iväg om en stund.

I em när J och jag åker tillbaka till korna så skall Janne och C gå en ordentlig runda med pälsbollarna. För morgon promenaden blev inte lika lång som den brukar bli eftersom det är värdens skridskobana på vägen.

J och Jag är nog inte hemma förän fram emot 19 tiden och då blir det lite mat och sen en duch, innan vi skall ladda till skolan imorgon. Men jag har ännu en veckas semmester kvar innan jag skall i selen igen.

Ta nu vara på varandra där ute i halkan och verkligehten.

Kram Åsa 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0