Byråkrati

En undran jag hade i morse var, varför man inte får sova när man kan (sov för en gångs skull bra) för då ringer klockan att det är vardag och ungarna skall till skolan (jag har ännu en veckas semmester kvar så jag behövde egentligen inte upp) och när man inte behöver ställa någon klocka, då kan man inte sova, helt knäppt är det i alla fall.

Efter det att ungarna gått till skolan tog Janne och jag med oss hundrna till ett blåsigt Bungenäs för en promenad eller rättare sagt en plums promenad för oss, medan de fyrbenta gick på skaren. Vi var där ute i 2 timmar i blåsten och hundarna hade mycket att lukta på, då det är flera dar sen vi var där sist.

När vi kom hem började jag ta tag i ett och annat telefonsamtal där av byråkratin. Ringde körskolan för J:s räkning om att han behövde få sina teoriprov upplästa och mer tid på sig att göra dem.
Fick då beskedet att det fanns en blankett på körkortsportalen som man skulle använda för att ansöka om det här och att den blanketten skulle någon person ex. specialpedagog eller annan fylla i, med en massa tester som skulle ha gjorts.
Jag provade med att ringa HAB för att få tag på en person där, men hon har inte ringt tillbaka så imorgon testar jag med specialpedagogen på skolan som också har gjort alla J:s tester förut.
När vi sen får iväg allt det här till Transportsyrelsen och de förhoppnings vis godkänner det (kan ta 1 till 2 månader sa hon på körskolan) så kan han kanske komma igång med teorin igen och även lyckas.
Varför skall allting vara så himla krångligt och att ingen från början talade om det här.
När det handlar om funtionshinder (man måste ju bifoga läkarintyg på funktionshindret och där framgår det ju att man har ett sånt när man söker körkortstillståndet) tycker jag att  ex. handläggaren på Transportstyrelsen kunde ju göra en förfrågan om man skulle vilja göra en kompleterade ansökan så att allting var klart med en gång, snack om att den sökande tappar sugen. För jag tror att det här är ett vanligt problem att ingen vet och inte blir upplysta om det i tid. För hade vi vetat om det här från början så hade den här blanketten också varit inne från början. Tro mig.

Pratade också med HAB och Bup ang. C och hans utbrott i häromdagen och vad vi i så fall skall kunna göra åt det. På BUP har jag då ännu inte fått något svar men de ringer säker under morgondagen.

Skolan började ju idag för båda killarna och J han kom hem och hade jätte ont i huvudet, han hade vist haft det under halva dagen och stått ut med det.
C han var trött för de har en kille i hans klass som C uppler att han skriker på alla lektioner, så att ingen får arbetsro. Skolan jobbar nog på det, men alla andra elever blir lidande och i en vecka nu så har de en vikarie och det gör säkert inte saken bättre. För jag tror att ungarna idag funkar som när jag gick i skolan med att vikarier skall man ha lite kul med och göra lite som man vill på lektionerna.

Kvällen innehåller en uppfödarutbildning om en stund. Janne och J de skall gå med hundarna en promenad så att de får kolla vad som hänt i Fårösund sen igår.

Ta nu vara på varandra där ute i halkan.

Kram Åsa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0